Although there is much that can be done to secure railway infrastructure, also train operators and manufacturers have some responsibility to prevent accidents. Trains can hardly decelerate in time or deviate from the track to avoid a collisions, but with appropriate technique it is possible to detect obstacles in time and warn or deter both animals and people that happened to be on th track. The trains standard signal horn is a useful tool for people, but has very limited effect on wildlife. Our research aims therefore at finding a way to alert animals in time from the oncoming train.
In this project, we study the response of animals towards an oncoming train and warning signals that train drivers can employ to deter wildlife from tracks and thus avoid collisions. For this, we developed an experimental driver activated scaring system (DASS) that records video while displaying the signals to be tested.
Påkört dovhjort på Kinnekullebanan som fotograferats av DASS enheten från lokförarhytten. Bild: Mattias Olsson.
Train drivers from both Norway and Sweden are participating in the project of filming wildlife on railroad tracks.
DASS kameran i förarkabinen på tåget i Gjövikbanen, Norge.
Bild: Svein-Morten Eilertsen, NIBIO
Resources for train drivers
- Manual och rutiner 2022 (svenska) (norska)
- SJ:s styrdokument för kamerahandhavande 2002
About work package 1
I projektet testar vi hur en mobil viltavvärjning kan fungera på tåg. Detta sker med hjälp av vår egentillverkade kamera och skrämselenhet ”DASS” (Driver activated scare system) som monteras på framrutan i förarkabinen och aktiveras av lokförarna. DASS-enheten fungerar dels som en kamera som kan spara video retroaktivt efter aktiveringen och dels som en uppspelningsenhet för utvalda varningsljud som ska testas. På videon kan vi sedan studera djurens reaktioner på både tåg och ljud. När vi ser att varningsljuden leder till en effektiv minskning av olycksrisker, kan DASS-tekniken förenklas och effektiviseras inför en kommersiell utveckling. Projektets resultat skall stötta teknikkonsulter och innovatörer i utvecklingen av effektiva kommersiella produkter.
Lokförare som medverkar i projektet rapporterar in filmer och observationer enligt given rutin. Lagringen av filmer sker i Capture, Trafikverkets och SLUs nya plattform för hantering av bilder och filmer i viltforskningen.
Initially, we focus on slower trains (minor railways, freight trains) that traffic railways with exceptionally high collision frequencies in order to maximise train-animal interactions that we can study.
Documents
- Official routines for train drivers 2022
- Maps over involved railway sections
- Maps of railways with junctions and routes
- Report from earlier camera studies 2015-18
- Vetenskaplig rapport från tidigare kamerastudien
Arkiv
- Hanteringsanvisning för bilkameran 2015 (SJ-11_18)
- Projektmanual 2015 (publik version)
- Formuläret vi uppladdning av filmer 2015
- Presentation on the IENE 2016 international conference
- Lägesrapport 2016-11-19
- Lägesrapport 2017-12-18